Preskočiť na obsah

Slobodný prístup k informáciám (Infozákon)


Ako získať informácie podľa Infozákona?
inTYMYta, ako nezisková organizácia, ktorej boli poskytnuté verejné prostriedky, je povinnou osobou pre sprístupnenie informácií podľa Zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Povinnosť sprístupnenia informácií sa týka VÝHRADNE informácií “…o hospodárení s prostriedkami poskytnutými povinnými osobami podľa § 2 odsekov 1 a 2 z verejných prostriedkov a informácie o hospodárení s prostriedkami poskytnutými povinnými osobami podľa § 2 ods. 3 pri hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu, majetkom obce alebo majetkom vyššieho územného celku.” (§ 3 odsek 3)

Žiadosti o sprístupnenie informácií (infožiadosti) môžete podávať:
– emailom na infozakon@intymyta.sk

Čo musí infožiadosť obsahovať?
Zo žiadosti musí byť zrejmé, že:
– je určená organizácii inTYMYta,
– kto informáciu žiada: musí obsahovať meno a adresu žiadateľa/ky, u právnických osôb úplný názov a adresu sídla,
– aká informácia je požadovaná – upozorňujeme, že naša povinnosť sprístupniť informácie sa týka iba informácií o hospodárení s prostriedkami poskytnutými z verejných zdrojov,
– aký má byť spôsob doručenia informácií žiadateľovi/žiadateľke (elektronicky emailom, listinne, osobné prevzatie, atď.).

Aký je postup vybavovania infožiadostí?
Infožiadosti vybavujeme bezodkladne, najneskôr do 12 pracovných dní odo dňa podania infožiadosti alebo odo dňa odstránenia nedostatkov v žiadosti.

Zo závažných dôvodov stanovených zákonom o slobode informácií môže byť táto lehota predĺžená najviac o 8 pracovných dní. O predĺžení lehoty je žiadateľ/ka informovaný/á pred uplynutím lehoty spolu s uvedením dôvodov, ktoré vedú k predĺženiu lehoty.

Ak inTYMYta nevyhovie infožiadosti hoci len sčasti, do 8 pracovných dní odo dňa podania žiadosti podá povinnej osobe podľa § 2 ods. 1 a 2, ktorá jej poskytla predmetné verejné prostriedky, vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia podľa odseku 2 spolu so žiadosťou a spisovým materiálom. Žiadateľa/žiadateľku o tom bezodkladne informuje.

Informácie sa sprístupňujú bezplatne s výnimkou úhrady vo výške, ktorá nesmie prekročiť výšku materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópií, so zadovážením technických nosičov a s odoslaním informácie žiadateľovi/žiadateľke. Náklady na sprístupnenie informácie prístupnou formou osobe so zmyslovým postihnutím znáša povinná osoba.

Ako je možné podať odvolanie proti rozhodnutiu nepodať informácie?
V prípade, ak žiadateľ/ka nesúhlasí s rozhodnutím o nesprístupnení informácií, može podať odvolanie v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podľa § 17. Odvolanie sa podáva povinnej osobe, ktorá rozhodnutie vydala alebo mala vydať.

O odvolaní proti rozhodnutiu povinnej osoby rozhoduje nadriadený povinnej osoby, ktorá vo veci rozhodla alebo mala rozhodnúť. Odvolací orgán upovedomí žiadateľa o dátume, keď mu bolo odvolanie doručené. Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor). Proti rozhodnutiu ústredného orgánu štátnej správy možno podať rozklad, o ktorom rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy.

Odvolací orgán rozhodne o odvolaní do 15 dní od doručenia odvolania povinnou osobou. Ak odvolací orgán vyhovie odvolaniu a má požadovanú informáciu k dispozícii, rozhodnutím zmení rozhodnutie povinnej osoby a sprístupní požadovanú informáciu v rozsahu, v akom odvolaniu vyhovie; to platí aj pre konanie o rozklade. Ak odvolací orgán zruší rozhodnutie povinnej osoby a vráti jej vec na nové konanie, povinná osoba vybaví žiadosť o sprístupnenie informácie v lehote podľa § 17. Ak odvolací orgán v tejto lehote nerozhodne, predpokladá sa, že vydal rozhodnutie, ktorým odvolanie zamietol a napadnuté rozhodnutie potvrdil; za deň doručenia tohto rozhodnutia sa považuje druhý deň po uplynutí lehoty na vydanie rozhodnutia.